個人的には副業を始める前に節約や新NISAの設定を先にしたほうがいいと思います。

節約を先にしたほうがいい理由は、お金が入ってきても無駄なモノにお金を払っているとあまり意味ないので。

新NISAを先にしたほうがいい理由は、「インデックス投資」は20年ほど寝かさないといけないので早めに設定したほうがいいからです。

Personally, I think it is better to save and set up the new NISA first before starting a side business.

The reason why you should save first is because even if you have money coming in, it won't mean much if you are paying for useless things.

The reason why you should set up the new NISA first is because "index investments" have to be laid down for 20 years or so, so it is better to set them up early.

『ストック型』副業を始めてもなかなか成果が出ないので、途中で辞めていく人が続出です。僕もブログを10年以上、書いていますが僕のあとに始めて僕より先に辞めていった人ばかりです。

本当に好きなことじゃないと「成功曲線」の曲線部分までたどり着けないのかなと思います。

僕の場合だと元々10代の頃から「自分メディア」で情報発信がしたくてしたくて、地元の大学を辞めて東京の大学に入り直したり、30代半ばまでガシガシと学費の借金を返したりしていました。

それくらい何年も何十年もずっとやりたかったことが情報発信でした。それでもまだマネタイズまでの道が遠いのが現状です。。。

Many people who start a "stock-type" side business quit halfway through because it doesn't pay off. I have been blogging for more than 10 years, but all of them started after me and quit before me.

I think you have to really love what you do to reach the "success curve" part of the curve.

In my case, I had wanted to send out information through "my own media" since I was a teenager, so I quit my local university and re-entered a university in Tokyo, and I was paying off my tuition debt until I was in my mid-30s.

That is how long I had wanted to do this for decades. But I still have a long way to go before I can monetize my business.